معرفی وبلاگ
تبلاگ نیوز،پایگاه خبری-وبلاگی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان برای انعکاس اخبار و رویدادهای وبلاگی سامانه وبلاگ تبیان و شناسایی و معرفی وبلاگ نویسان تبیان است
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 584812
تعداد نوشته ها : 86
تعداد نظرات : 378
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
 

روز جهاني وبلاگ نويسي فرصت خوبي بود كه با حسن ميثمي بنشينيم و يك چاي بخوريم، اما چاي نمي‌شد چون ماه رمضان بود اما اشكالي نداشت كه، حسن آنقدر خوش مشرب بود كه بدون چاي هم مي‌چسبيد.

سلام، جناب ميثمي عزيز خودت را براي بچه‌هاي محله‌ي تبلاگ معرفي مي‌كنيد؟

حسن ميثمي هستم از سال 81 وبلاگ مي‌نويسم و در سال 84-83 كانون وبلاگ نويسان مذهبي را راه اندازي كرديم و به طور جدي‌تر و از سال 86 وبلاگ نيوز را تاسيس كرديم.

وبلاگ نيوز را با چه هدفي تاسيس كرديد؟

من مي‌ديدم كه يك سري اخبار وبلاگستان مثلا اخبار جشنوراه‌ها يا اخبار موج هاي وبلاگي در فضاي مجازي گم مي‌شوند و حس كردم كه جاي همچين سايت خبري خالي است و كم كم فضاي كاري خيلي گسترده‌تر شد.

27 مهرماه 87 بود كه نخستين خبر وبلاگ نيوز منتشر شد. اما به صورت رسمي، افتتاح وبلاگ نيوز به 11 آبان 87 برمي گردد كه در آن سال، با سالروز ولادت با روزهاي ولادت با سعادت امام رضا عليه السلام مصادف بود.

فعاليت وبلاگ نيوز در 7 سرويس خبري حركتهاي وبلاگي، همايش‌ها، در وبلاگها، رسانه وبلاگ، سرويس دهنده ها، مجامع وبلاگي و مسابقات تعريف شده بود و قرار شد در قالب هاي خبر، گزارش، گزارش تصويري، تحليل، يادداشت، صوت و فيلم فعاليت كند.

پايگاه خبري - تحليلي وبلاگ نيوز در مهرماه 88 (يعني نزديك به يك سالگي اش) توانست رتبه نخست سومين جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال در بخش بهترين سايت خدمات فرهنگي كسب كند و براي ادامه راه، انرژي بيشتري را بگيرد.

حالا اين سايت خبري تخصصي وبلاگستان فارسي، در آستانه دو سالگي، نزديك به 2هزار خبر ارسال شده دارد و با حدود بيش از 10 خبرنگار، فعاليتش را با قوت تمام ادامه مي دهد.

 

مشكلات وبلاگ نويسي در ايران از نظر شما چيست؟

مشكلات وبلاگ نويسي كه خيلي زياد هست. احساس مي‌كنم احاطه كاربران به وبلاگستان كم است، يعني خيلي از كاربران با رسانه وبلاگ آشنايي ندارند.

يك بخش از اين مشكلات  به فعالان اين عرصه برمي‌گردد و بخش ديگر آن مربوط به سليقه افراد وبلاگ نويس، يعني خيلي از كاربران دوست دارند كه وبلاگشان به صورت غير حرفه‌اي باشد.

علت ناشناخته ماندن وبلاگ در ايران چيست؟

از سال 79- 80 كه وبلاگهاي ايراني از راه رسيدند، آن زمان وبلاگ در بين مردم خيلي كم شناخته شده بود. اما در يك سال اخير با توجه به مسائلي كه اتفاق افتاد وبلاگ بيشتر معرفي شد. ولي باز هم احساس مي‌كنم كه محدود است و به همين دليل ما خيلي نتوانستيم قابليت هاي رسانه وبلاگ را به كاربران بشناسانيم.

نهادي براي سر و سامان دادن به وبلاگ در ايران وجود دارد؟

متولي‌هاي زيادي وجود دارد مثل وزارت ارشاد، صدا و سيما كه يك بخش به نام فضاي مجازي در آن هست .

به نظر شما بيشترين طرفداران  وبلاگ از چه قشري هستند؟

بيشترين طرفدار وبلاگ، عموم مردم هستند. احساس مي‌كنم چندان قشر بندي در كار نيست و طرفدار وبلاگ كسي هست كه در فضاي واقعي جامعه حرفي براي گفتن دارد.

يكي از مشكلات وبلاگ نويسي در ايران، نبود الگوي مناسب است، پيشنهاد شما براي رفع اين مشكل چيست؟

من با ستاره كردن يك سري افراد وبلاگ نويس به عنوان الگو موافق نيستم ولي ما مي‌توانيم يك سري قواعد رسانه‌اي را كه موجب ارتقاء سطح كيفي وبلاگها مي‌شود را آموزش دهيم.

كارگاه‌هاي نقد وبلاگ كه كم كم در حال زياد شدن هستند، مي‌توانند نقش مفيدي را در اين زمينه داشته باشند.

حسن ميثمي ، محمدرضا زينلي

به نظر شما يك انجمن وبلاگ، بايد از بهترين وبلاگ نويسان تشكيل شود؟

نه، نبايد انجمن را محدود به افراد خاص كنيم. البته چند وبلاگ نويس متبحر براي اشراف به كار و آموزش به ديگر كاربران بايد حضور داشته باشند.

انجمن وبلاگ نويسان تبيان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

با توجه به پتانسيل و پشتوانه‌اي كه تبيان از كاربري دارد، اين انجمن فرصت خوبي براي جذب آنها به وبلاگ نويسي است. در كل اين انجمن مي‌تواند يك كارگاه آموزشي بسيار خوب براي كاربران تبيان باشد.

 

ما رسم داريم از دوستانمان بخواهيم كه به كارمان نمره بدهند. شما به قهوه خانه تبلاگ چه نمره‌اي مي‌دهيد؟

سوال سختي است. اما با توجه به اين كه تازه راه اندازي شده است، تواسته‌ است خود را به خوبي جا بيندازد.

نظر شما درباره سامانه وبلاگ تبيان يا همان تبلاگ خودمان چيست؟

به نظر من آنچه كه موجب پيشرفت يك سامانه و مطرح شدن آن مي‌شود، پشتوانه كاربري آن است از اين رو مي‌تواند پيشرفت بسيار خوبي براي آن انتظار داشت.

بد نيست كمي وبلاگ نيوز را تبليغ كنيد!

در وبلاگ نيوز ارسال خبرها كمي نامنظم است ولي دوستان بدانند كه ما تمام توانمان را به كار مي‌گيريم تا كار ارزنده‌اي تقديم شود.

با توجه به اين كه منبع در آمد ما فقط از راه تبليغات است فشار كار كمي زياد است اما شكر خدا دوستان كمك كار خوبي داريم و جا داره همين جا از آقايان شاطري، صالحي، عليپور و مفتاح تشكر كنم.

 

و حرف آخر حسن ميثمي

من آينده را نه تنها در وبلاگستان بلكه در تالارهاي گفت و گو ، شبكه هاي اجتماعي روشن مي‌بينم.

1389/6/9 18:54
X