معرفی وبلاگ
تبلاگ نیوز،پایگاه خبری-وبلاگی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان برای انعکاس اخبار و رویدادهای وبلاگی سامانه وبلاگ تبیان و شناسایی و معرفی وبلاگ نویسان تبیان است
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 584467
تعداد نوشته ها : 86
تعداد نظرات : 378
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

پاسخ كاربران تبيان به اقدام توهين آميز "فيس بوك"

حضرت محمد (ص)

لقد كان لكم في رسول الله اسوه حسنه

اندك آشنايي با سيره نبوي پيامبر رحمت «صل الله عليه و اله» ما را با دريايي از فضائل و كرامات آشنا مي‏كند كه تقرير به حَسُنت جميع خصاله تمام عالمان را در پي خواهد داشت. اما صد افسوس كه دست هاي سلطه حاكم بر فضاي مجازي و سايبر گسترش "فرهنگ نبوي" را مانع مافياي هرمي قدرت و ثروت خود مي‏دانند. اقدام اخير شبكه اجتماعي فيس بوك در طراحي مسابقه كاريكاتورهاي توهين‏آميز به ساحت مقدس پيامبر (ص)، بخشي از اين سناريوي مجازي بود.

حضرت محمد (ص)

به همين منظور كاربران فعال تبيان جنبش وبلاگي "پيامبر رحمت" را در راستاي تنوير افكار عمومي و  شفاف سازي فضاي مجازي در دفاع از  چهره  نوراني پيامبر رحمت از خرداد ماه همزمان با شروع ماه رجب المرجب راه اندازي كردند.

جنبش وبلاگي پيامبر رحمت پاسخي است به توهين صورت گرفته به؛ پيامبري كه توهين به هيچ كس را بر نمي تافت. پيامبري كه هر روز مهر عطوفت و مهرباني اش موج‏هاي عدالت خواهي و بيداري را رغم مي‏زند.

اين جنبش وبلاگي وظيفه و رسالتي است تا ديگر مردمان نيز گوهر وجودي خاتم المرسلين را آنگونه كه بايد و شايد بشناسند.

اين جنبش كه با يك وبلاگ گروهي  توسط كاربران تبيان هدايت مي شود  از 17 سرفصل تشكيل شده است كه عناوين آن در ذيل آمده است:

اخلاق فردي پيامبر  اخلاق اجتماعي پيامبر سيره نبوي:پيامبر رحمت 
رحمة للعالمين قرآن و پيامبر(ص) پيامبر و خرافات
جنبش وبلاگي پيامبر رحمت احاديث پيامبر رحمت  وقايع سال اول هجرت
پيامبر و يهود  پيامبر قبل از بعثت  پيامبر و عبادت
رسالت جهاني پيامبر پيامبر در نگاه انديشمندان  پيامبر از هجرت تا رحلت
اشعار نبوي  موضوعات متفرقه  

 

از ميان اين موضوعات اخلاق فردي پيامبر، اخلاق اجتماعي پيامبر، سيره نبوي پيامبر رحمت و پيامبر از نگاه انديشمندان مورد استقبال بيشتري از سوي بازديدكنندگان قرار گرفته است.

با مراجعه به اين لينك مي‏توانيد از وبلاگ مركزي جنبش وبلاگي "پيامبر رحمت "بازديد كرده و از اعضاي اين جنبش باشيد.

payambare_rahmat.tebyan.net

1389/4/15 1:48
سعيد بيابانكي

يكي از برنامه هاي ويژه تابستان "باشگاه كاربران تبيان"، برگزاري نشست هاي تخصصي با حضور كارشناسان برجسته است. نخستين نشست، با حضور مهمان ويژه و شاعر طنزپرداز محبوب، استاد سعيد بيابانكي برگزار شد.

در اين نشست تخصصي كه با موضوع "وبلاگ نويسي، شعر و رسانه هاي مدرن" با خير مقدم خانم مهندس حسيني؛ معاونت شبكه اجتماعي سايت تبيان، و با معرفي باشگاه كاربران، شبكه اجتماعي تبيان و فعاليت هاي آن آغاز شد استاد بيابانكي ضمن بيان مقدمه اي در مورد تاريخچه ورود كامپيوتر به ايران و بيان تحولي كه از دوران تحصيل در رشته كامپيوتر طي كردند، اظهار داشت: با صنعتي شدن و جهش ناگهاني تكنولوژي، تاريخچه اين علم در ايران به فراموشي سپرده شد. در حالي كه در سال 69 و زمان تحصيل بنده هنوز موج درنورديده شدن اجتماع توسط PC يا همان كامپيوترهاي شخصي رخ نداده بود و در آن زمان تنها پنج دستگاه در دانشگاه اصفهان براي استفاده دانشجويان وجود داشت و نوشتن برنامه ارسال يك جمله از كامپيوتري به كامپيوتر ديگر مثل بمبي در دانشگاه به صدا درآمد، اما امروز ما متوجه سرعت رشد تكنولوژِي نيستيم. در همان زمان، نگارش در كامپيوتر به زبان فارسي ناممكن بود و حتي برخي پيشنهاد دادند كه PENGLISH مورد استفاده قرار گيرد، در حالي كه نخستين قدم براي  از بين بردن يك فرهنگ، نابود كردن زبان و خط آن است.

نشست صميمانه با سعيد بيابانكي

به دنبال بيان اهميت اين موضوع استاد گريزي به اهميت شعر نمود و بيان داشت: نبايد شعر را دست كم گرفت، چون زيرساخت زبان و باعث حفظ آن است. كما اينكه سفير تاجيكستان بيان كرده بود دليل ماندگاري زبان فارسي در تاجيكستان ترانه سرايي دو شاعر بود.

سعيد بيابانكي، در ادامه به تعريف وبلاگ و اهميت آن پرداخت و بيان كرد: با توجه به تفاوت ماهيتي "بازديد كننده" و "خواننده" گاهي ممكن است ميزان بازديدكنندگان يك وبلاگ موجب اعتماد به نفس كاذب و شهرت كاذب براي وبلاگ نويس باشد.

نشست صميمانه با سعيد بيابانكي

همچنين استاد در مورد شعر و تاثير آن بيان داشتند: نايب اسدالله ،از اساتيد ني، مي گويد "ني را از آغل گوسفندان به دربار پادشاهان بردم." اما در حوزه شعر اين حركت برعكس بوده است. در حالي كه در زماني در اختيار قدرت ها بوده اما هم اكنون آن قدرت رسانه اي را ندارد. اما از سويي شعر به دليل آنكه صرفا متن است، لذا سرعت انتشار بيشتري دارد و مي تواند قدرتمند عمل كند.

نشست صميمانه با سعيد بيابانكي

در ادامه استاد بيابانكي، مهمان ويژه باشگاه كاربران تبيان، با توجه دادن به اينكه وبلاگ مي تواند با قدرتي كه دارد، به عنوان يك رسانه عمل كند و نيز اشاره به اينكه وبلاگ هاي فارسي از نظر ميزان كثرت در رتبه چهارم نسبت به ساير زبان ها قرار دارد، دو اثر مهم وبلاگ هاي فارسي را چنين بيان كردند: حفظ نسل سوم مهاجران ايراني از فراموش شدن زبان مادري، ايجاد يك ژانر و گونه ادبي در سال هاي اخير به دليل مبتني بودن وبلاگ بر ايجاز.

وبلاگ نويس معاصر، در ادامه سخن راهكارهايي براي افزايش آمار بازديدكنندگان تخصصي و به اصطلاح "چسبناك كردن وبلاگ" پيشنهاد داد.

نشست صميمانه با سعيد بيابانكي

در پايان اين نشست صميمي با استاد بيابانكي كه خالي از لطف نبود، كاربران سايت تبيان به بيان سوالات خود در حوزه وبلاگ نويسي پرداختند. يكي از سوالات شنيدني، پرسش كاربر "جاده دوستي" بود كه به زبان شعر پرسيد:

كامپيوتر مي خونديد، چي شد كه شاعر شديد؟

در اين مقوله طنز، اين همه ماهر شديد؟

كه موجب خنده استاد و تشويق حاضران شد، استاد در پاسخ بيان كرد: بيشترين ارتباط بين شعر و علم رياضي و كامپيوتر است. زيرا هر دو ساختمان منظمي متشكل از كلمات، اعداد و داده ها است. خيام كه در ميان ما به شعر معروف است، بيشترين شهرت خود را در خارج از ايران به دليل رياضيات دارد.

سعيد بيابانكي

اين نشست تخصصي و سرشار از لطف، با دو شعر استاد با صداي خودشان به پايان رسيد كه اين دو شعر براي نخستين بار منتشر شد.

گفتني است، باشگاه كاربران تبيان در روزهاي آتي و در ايام تابستان نيز نشست هاي تخصصي ديگري را برگزار خواهد كرد.

سعيد بيابانكي
دسته ها : اخبار تبيان
1389/4/7 22:12
X